16.10.2014
Jan Král

Automobily se vrátí do Revoluční ulice už uprostřed příštího týdne

Zbývá jen dokončit drobné stavební úpravy a osadit komunikaci novými dopravními značkami, a otevření Revoluční ulice automobilům už nebude stát nic v cestě.

Auta budou moci projíždět touto ulicí od středy 22. října. A to není všechno. Současně vedení města Liberce rozhodlo, že obě ulice, které na Revoluční navazují, Barvířská i Široká, budou z tohoto směru průjezdné. V několika posledních letech, kdy v Revoluční vládl režim pěší zóny, byla totiž Široká ve směru od Revoluční jednosměrnou komunikací.

Nyní budují technické služby v Revoluční ulici vodící linie a varovné pásy pro slabozraké a nevidomé, a další bezpečnostní opatření. Současně zde bude odstraněna dopravní značka, stanovující režim pěší zóny. Nahradí ji jiná dopravní značení, například omezení rychlosti. Motoristé budou moci v Revoluční ulici, ale také v Široké a Barvířské, jezdit maximální rychlostí 30 km/h. „Už jsme toto řešení schválili. Z Revoluční se stane běžná komunikace pro automobilový provoz se sníženým limitem rychlosti,“ upřesnil vedoucí odboru dopravy magistrátu Pavel Rychetský.

Na základě žádostí živnostníků a obyvatel spodního centra otevřelo město Liberec Revoluční ulici automobilům na zkoušku v letošním květnu a červnu. Mezitím sbírala radnice další připomínky a podněty od různých skupin obyvatel, a současně město porovnávalo hustotu automobilového provozu na okolních komunikacích před uzavřením a po otevření Revoluční. K tomu, zda ulici zprůjezdnit nebo ne, se také lidé vyslovovali v anketě na internetových stránkách města. Hlasování tehdy skončilo nerozhodně.

Po zprůjezdnění Revoluční ulice volali nejdůrazněji místní obchodníci, kteří rovněž žádali město, aby zde byla zachována parkovací místa. Argumentovali tím, že uzavřením ulice jim dramaticky klesají tržby. Cyklisté trvali na vybudování obousměrné cyklostezky, kterou by se mohli ze Soukenného náměstí bezpečně dopravit do Rumunské ulice. Ve dvou měsících, kdy byla Revoluční na zkoušku otevřena automobilům, instalovala městská policie u vjezdu do této komunikace sčítače, které měřily přesný počet projíždějících vozů i jejich rychlost. V červnu tudy například projelo 13.599 aut, což je průměrně 453 vozidel za den. Podobný počet zaznamenaly měřiče i v červnu.

„Uzavření Revoluční ulice přispělo k ucpání spodního centra automobily, především ulic Rumunská a Lipová, kudy vede řada linek městské hromadné dopravy. Ukázalo se, že zavedení pěší zóny v Revoluční bylo chybným rozhodnutím. Proto jsme se pustili do první fáze úprav této komunikace tak, abychom mohli ulici opět otevřít automobilovému provozu,“ vysvětlila primátorka města Martina Rosenbergová s tím, že záleží na budoucím vedení města, zda zajistí potřebné finanční prostředky na radikálnější stavební úpravy této komunikace, především na vybudování obousměrné cyklostezky.

O začlenění Revoluční ulice do pěší zóny s výjimkou aut se zásobováním rozhodlo vedení města už v roce 2010. K uzavření Soukenného náměstí pro motorová vozidla pak došlo v roce 2012. Podle dopravního průzkumu z roku 2012 projelo ulicí Revoluční tehdy denně 1.750 automobilů. Z Pražské ulice přešlo tehdy denně po vyvýšeném přechodu ulici Revoluční dohromady 10.000 chodců.

V ulici Barvířská zůstane i po zprůjezdnění ulice Revoluční dosavadní režim dopravy. V ulici Široká dojde ke změně směru jízdy tak, že motoristé budou moci do ní vjet ve směru z ulice Revoluční. V opačném směru k Soukennému náměstí bude Široká obousměrně průjezdná jen po ulici U zbrojnice, která tvoří spojnici mezi Barvířskou a Širokou. Úsek od ulice U zbrojnice bude směrem k náměstí jednosměrný, tedy pro automobily v tomto směru neprůjezdný.

Text: Zuzana Minstrová

Nastavení cookies